top of page

Dette visste du neppe!

JOSEFINES GATE 26 SKAL RIVES!

Det alarmerende vedtaket ble klubbet i Bygningsrådet den 8.mars 1967.


Homansbyen får garasjehus for 350 biler.

I Homansbyen vil det nå kunne bygges et garasjehus som med 2 etasjer over bakken pluss takterrasse vil gi plass til ca. 350 biler. Etter forslag fra trafikksjefen vedtok bygningsrådet onsdag om å regulere eiendommene Oscars gate 21 og Josefines gate 26 og 26 b til bebyggelse for parkeringshus. Det er forutsetningen at ingen del av parkeringshuset legges den regulerte forhage mot Oscars gate.

I følge av innhentet utskrift av Oslo Byplanrådets protokoll 8. mars 1967 ble nedstående forslag vedtatt med 7 mot 2 stemmer.


«Bygningsrådet vedtar med hjemmel i bygningslovens $ 28 nr. 1 å regulere eiendommene Oscars gate 21 og Josefines gate 26 og 26 b til byggeområde for parkeringshus.

Det er en forutsetning at ingen del av parkeringshuset legges i den regulerte forhage mot Oscars gate og at avkjørselen blir til Oscars gate»


Oscars gate 21, bilde fra 1961. oslobilder.no: Fotograf Truls Teigen. Forhagen er fortsatt intakt.

Tramplagets kjære Josefine ser vi bak bygget.


Allerede 15. mars sendte Byplankontoret varsel om regulering med protestfrist til 5. april. Ved henvendelse til Byplankontoret fikk vi forlenget denne frist til 15. april. I protesten peker vi bl.a. på våre kontraktmessige fremleie av kontorlokaler og vi gjør også oppmerksom på at vår samling av historiske gjenstander fra alle verdens kanter vil ta store skader dersom de skal flyttes og lagres. Lengre er saken (medio mai) ikke kommet og spørsmålet «hvordan går det med Josefine?» kan foreløpig ikke besvares.

Personlig har jeg ikke noe sterk tro på at vi på lengre sikt får beholde vår kjære Josefine, men det kan jo tenkes at det foreliggende reguleringsfritak frafalles – slikt har hendt før. Vi ligger i et strøk som sterke krefter i vår by arbeider for å bevare og det er vel neppe noe som endrer et strøks karakter i den grad som et parkeringshus. Ett annet moment som kan få betydning for at det fremtidige mønster for trafikken i Oslo ennå ikke er klarlagt.


Kommunikasjonsrådmannen Fredrik Schreiner opplyste imidlertidig til Aftenposten (iflg. morgenr. 5. mai) at man nå forsøker å finne tomter i sentrumperiferien som kan benyttes til parkeringshus. Det er antydet forskjellige alternativer uten at man kan si noe bestemt om plasseringen. Det vil antagelig ta lang tid før parkeringshusene kan stå ferdige. Tomtene må eksporteres og det er også uvisst hvem som skal bygge og drive disse anleggene.

Trafikkutvalget har også anmodet bygningsrådet om å regulere Henrik Ibsen gt. 9 til parkeringshus. Trafikksjef Johne har opplyst parkeringshuset vil gi plass til 500-800 biler og trafikksjefen har foreslått at parkeringshuset finansieres av parkmeterfondet som – etter overførsel av nettoinntekten av parkometerdriften i 1966, vel 1,3 millioner kroner – blir på over 3,7 millioner kroner. Prioriteres dette bygg, utsettes kanskje planen som berører Josefine? I så fall kan vi vel regne med at tiden arbeider med oss.


Vel, dette var korte betraktninger i forbindelse med det spørsmål vedrørende klubben som tynger oss mest. Vi får håpe saken løses best mulig, styret skal i hvert fall via saken det største oppmerksomhet og gjøre sitt beste. Medlemmene vil etter hvert bli orientert om utviklingen.


Trampsjefen (Trampsjef på den tiden var Amund Lorange)


Per Steffensen har klippet fra Tramp 1967



152 visninger1 kommentar

Siste innlegg

Se alle

1 Comment


Unknown member
Sep 29, 2024

Utrolig teit overskrift. Min overskrift var:

Josefines gate 26 skal rives.

Den er selgende og fler vil leste det som står i artikkelen.

Like
bottom of page