2011

Ut i det blå: Midt i blinken. Velkommen til gårds

E-post Skriv ut PDF

flindrumIngen av deltakerne til årets Ut i det blå hadde fulgt Reisekomitèens anbefaling om å ta med pass og matpakke. Og det var kanskje like bra siden det ikke ble bruk for noen av delene. Det var mange ukvalifiserte gjetninger da vi forlot Cluben med buss litt over klokken tre. Ikke èn av dem var i nærheten av målet. Mange falt i dype tanker da vi kom frem til Raknehaugen på Ljøgodt i Ullensaker. Den gamle gravhaugen lå der i all ensomhet, benkelig langt fra mat og drikke. Hva i huleste var det Reisekomitèen hadde funnet på nå?  Men den fremmøtte guiden, Mads Ljøgodt fra Ullernsaker historielag, dempet uroen med å fortelle at dette måtte oppfattes som bare en stopp på veien videre. Da lysnet sinnene og vi åpnet oss for det Ljøgodt hadde å fortelle.

Haugen ligger idyllisk til rett ved et eventyraktig tjern som kunne ha vært åsted for Andrè Bjerkes bok og film, De dødes tjern, for mange år tilbake. Haugen er stor, svært stor, og går for å være en av Nord-Europas største gravhauger.

Les mer …

Nå er vi blitt milliardærer!

E-post Skriv ut PDF

dollarSiste ordinære Clubaften før ut-i-det-blå og sommerferien, kom Knut Gundersen med en gave til Clubens samlinger. Han hadde akkurat vært en tur i Zimbabwe hvor han fant noe som må være verdensrekord i pålydende pengeseddelverdi.

Svein Larsen og Rune Remøy – om kommersiell radio

E-post Skriv ut PDF

radio_svein-larsenLyden av pop, penger og politikk var tittelen på vårsesongens siste foredrag. Svein Larsen og Rune Remøy var kommet for å snakke litt om hvordan radio-Norge forandret seg da monopolet forsvant i begynnelsen på 1990-tallet. Vi fikk høre om den gang de startet P4 og hvilken gedigen (økonomisk) suksess det ble. Da P4 gikk på børs bare tre år etter oppstart var verdien av selskapet satt til en milliard kroner!

Med redningsskøyta "Christiania" over Nordsjøen

E-post Skriv ut PDF

seiltur03En onsdag tidlig i juni var verken trampsjefen eller visetrampsjefen til stede. Dette var noe uvanlig. Clubaftenen forløp selvfølgelig smertefritt under kyndig ledelse av Arne Habberstad, men hvor var det blitt av gutta? Det viste seg at begge to, pluss Børre Petersen, hadde trosset værgudene, heist seil på gamle ærverdige RS ”Christiania” og satt kursen over Nordsjøen med baugsprydet pekende mot den skotske byen Inverness.

Deilige førsommerdager i Bretagne

E-post Skriv ut PDF

LaR1_stersHavnebyen La Rochelle i Bretagne er ikke blant de mest kjente reisemålene for folk flest som foretrekker Provence eller Paris når Frankrike skal besøkes. Det er både synd og skam – og kan underskrives av en gruppe av våre reiseglade medlemmer. Sammen dro vi til byen i Cognac-distriktet, de fleste for å utforske ukjent land. Det var 18 av oss, de fleste med feminint følge. Alle fikk vi være med på et minnerikt opphold fra 13. til 16. mai. Eneste nedtur var fremmøtetid på Rygge flyplass. Klokken 5.40, verken mer eller mindre. Men ikke noe er så galt at det ikke er godt for noe. Allerede ved 10-tiden var vi på plass på hotellet St. Niclas i hjertet av den tiltalende byen. Dermed fikk vi godt betalt for mangel på søvn. Vi fikk en hel dag med strålende vær til rådighet, og den benyttet vi til å gjøre oss bedre  kjent med byen som utstråler skjønnhet og sjarm – og samtidig kan vise til en imponerende fortid.